Новітні технології виготовлення або відновлення мехатронних систем з підшипниками ковзання для промисловості та медицини

Новітні технології виготовлення або відновлення мехатронних систем з підшипниками ковзання для промисловості та медициниКлючеві слова
Енергетика та енергоефективність Нові речовини та матеріали Машинобудування Ракетно-космічна техніка Приладобудування Біотехнології За

Опис
Запропонована новітня технологія включає нанесення на заготовку підшипника або на його зношену поверхню пастоподібної суміші металполімерного композиту та формування точної поверхні за допомогою контрзразка. Після застигання композиту одержана поверхня в точності повторює поверхню контрзразка. Технологія призначена для формування поверхонь підшипників різного виду, напрямних металорізальних верстатів та іншого технологічного обладнання, конічних та сферичних шарнірів мехатронних просторових систем приводів. Технологія може бути ефективно використана при виробництві прецизійних пар тертя з низькими силами опору та раціональним змащенням. Технологія доцільна до використання при ремонті зношених або дефектних підшипників, напрямних різного виду, сферичних шарнірів. Технологія призначена для застосування в підшипниках, які застосовуються в машинах різного виду, що використовуються в машинобудуванні, будівництві, сільськогосподарській, побутовій та медичній техніці.

Новизна інновації:
В порівнянні з традиційними технологіями обробки деталей підшипників, напрямних та сферичних шарнірів запропонована технологія є набагато ефективнішою та дешевшою. Зниження вартості виготовлення обумовлено наступними факторами: традиційна технологія включає обробку поверхонь двох деталей, які утворюють пару тертя. Запропонована технологія потребує виготовлення лише однієї точної поверхні деталі та виключає операції підгонки та створення спеціальних систем змащення. Взаємодіючі поверхні пари тертя повинні бути узгоджені по параметрам точності та шорсткості. Пара тертя, як правило, виконується із різнорідних матеріалів (наприклад, сталь-бронза), які є високовартісними. Одна із деталей (охоплювана), як правило, допускає кращі умови обробки та контролю і більш проста та дешевша у виготовленні. Охоплююча деталь пари тертя набагато складніша у виготовленні і має високу вартість. Запропонована технологія потребує виготовлення лише однієї деталі з пари тертя (охоплюваної), а охоплююча деталь формується по наявній точній поверхні. Тому виготовлена охоплююча деталь має високу точність і відповідає фактично виготовленій основній поверхні пари тертя. Сформована поверхня буде підігнана до наявної точної поверхні. В результаті при виготовленні охоплюваної поверхні по 5-му квалітету точності є можливість сформувати охоплюючи поверхню також по 5-му квалітету. Традиційні технології не дозволяють виготовити охоплюючі поверхні з точністю вище 7-го квалітету. Тому запропонована технологія суттєво підвищує ефективність пари тертя. На основі даної технології реалізуються особливо точні підшипникові вузли, зокрема сферичні шарніри. Вона рекомендується до використання в напрямних металорізальних верстатів та іншого технологічного обладнання. З використанням даної технології реалізуються оригінальні шарніри із постійними магнітами для силового замикання шарніра. Є можливість створити ефективні гідростатичні та аеростатичні опорні вузли, підшипники та сферичні шарніри. Дані підшипники призначені для використання в машинобудуванні, будівництві.

Опис проблеми:
Необхідність в даній інновації викликана високими вимогами до точності оброблених поверхонь деталей металорізальних верстатів та інших машин, зменшенням часу на їх виготовлення.
Запропонована технологія суттєво підвищує показники якості мехатронних систем з підшипниками ковзання для промисловості та медицини. Технологія дозволяє відновити будь-який підшипник з мінімальними затратами.

Стадія розробки:
Розробка завершена з підтвердженими результатами

Потенційні споживачі, ринки:
Підприємства промисловості, зокрема машинобудування, сільського господарства, агропромислового комплексу, будівництва та медицини. Потреба по Україні у виготовленні та відновленні підшипників ковзання орієнтовно складає 10..20 млн. одиниць в рік.